Monday, February 9, 2009

Siri Lompat Melompat - Karpal Sigh vs Anwar Ibrahim

"Anwar Ibrahim Perlu Bertaubat" - Pengerusi DAP, Karpal Sigh

Serentak dengan itu, saya dengan beberapa rakan yang sedang menonton berita di sebuah restoren ketawa menggelikan hati. waa, tok karpal dah nak jadi tok sheikh pulak. Apa punyar tur la ahli parlimen bukit gantang ni. Kenyataan Karpal ini di keluarkan oleh beliau semasa mengulas apa yang telah terjadi kepada pakaran rakyat. Nampak benor yang diorang ni tengah tenggelam timbul dek tekong pak nuar yang dah mengemudi sampan bocor. Bocor sebab idea sendiri yang suruh YB YB melompat.

Kenapa sekarang idea lompat melompat ni jadi trend pulak. sebelum ni, sejarah 50 tahun, tak penah dengar pulak ade yb yb yang melompat parti. Klu ade, tolonglah bagitau. Masa PRU 11 2004 pun, di Kelantan, PAS cuma ada majoriti satu je kerusi untuk buat kerajaan negeri. tak timbul pun isu-isu BN nak tarik adun-adun pas untuk lompat BN supaya kerajaan PAS ni karam. tak ada langsung. Tapi lepas je PRU 12, pak nuar serta merta mencanangkan 16 sept. akan berlaku lompatan katak terbesar dalam sejarah negara. Kerajaan baru akan dibentuk. Alhamdulillah ianya tak terjadi.

Berbalik kepada isu yang berlaku di Perak. Lidah rasmi PAS penuh lantang mengutuk dan mencerca dan memfitnah, yang idea dan adegan lompat-melompat ini adalah sendiwara dan perancangnya adalah BN dan pengarahnya adalah UMNO. Bagi saya beberapa perkara perlu di ambil kira:

1 - Kenapa seminggu sebelum lompatan 3 org adun PR, YB NASA (BN-Bota) yang terlebih dahulu melompat ke PR kerana di pancing oleh Anwar Ibrahim. pada waktu itu, UMNO negeri pun mengelabah sampai DS Najib terpaksa lari dari tugasan TPM untuk ke perak dan mempengerusikan mensyuarat perhubungan UMNO negeri. Hasilnya, DS Tajol Rosli sanggup menyerahkan jawatan dan di sandang oleh DS Najib.

2 - 3 orang adun PR itu tak melompat pun masuk ke BN, dieorg nak jadi adun bebas. 2 PKR tu tak masuk UMNO pun, 1 DAP tu tak masuk MCA. Maka dieorg ni takkan dapat apa-apa pun jawatan dalam kerajaan negeri yang baru nanti.

3 - Surat perletakan jawatan sebagai Adun yang diterima oleh speaker dewan negeri perak, yang di keluarkan oleh PKR sendiri, sebelum 2 orang adun tu buat kenyataan ingin kluar dari parti menunjukkan yang memang berlaku krisis di dalam kepimpinan PKR sendiri. PKR berharap bhw, dengan surat tersebut 2 adun tersebut di pecat dan pilihan raya kecil di 2 dun akan berlaku. so at least boleh lah bertanding semula daripada biar 2 orang adun ni quit parti dan jadi bebas. Tapi surat tanpa tarikh itu di tolak oleh SPR dan tidak diterima, so 2 org adun tu masih sah sbg adun.

4 - Beberapa keputusan kerajaan negeri PR yang tidak diterima oleh rakyat dan. ramai rakyat negeri perak terutamanya melayu yang terkejut dgn keputusan YB Nizar untuk memberi pajakan tanah selama 999 tahun kepada kuartes kampung baru di perak. tragedi ini juga tidak di sukai oleh pihak istana sehingga di tegur oleh Raja Muda Perak, Raja Nazrin yang melihat ianya adalah satu rampasan tanah yang sememangnya adalah terbukti milik-milik orang melayu.

Semasa sidang media karpal juga mengatakan bahawa anwar sudah tidak layak manjadi ketua umum PR. jadi orang baru perlu dipilih. ini kerana berdasarka kenyataan karpal, anwar adalah punca berlakunya krisis lompatan ini, serta punca berlakunya keretakan di dalam pakatan pembangkang. Karpal juga merayu kepada kepimpinan DAP supaya menyokong kenyataan dia berdasarkan kapasiti dia adalah pengerusi DAP. Sebaliknya berlaku apabila hari ini, setiausaha agung dap, Lim guan eng menyatakan sokongan kepada Anwar. apa reaksi tindakan karpal selepas ini, kita tunggu dan lihat.

No comments:

Post a Comment