Sunday, February 8, 2009

Kisah PR Perak yang mabuk kuasa dan Karpal yang cuba jadi hang jebat



6 Februari 2009 pastinya tak akan dilupakan oleh sebahagian besar rakyat negeri Perak, kerana pada tarikh tersebut ada 2 kerajaan negeri yang memerintah. Satu di fatwakan sendiri oleh MB Nizar sebagai masih halal, manakala yang baru di bentuk di fatwakan "haram" oleh nizar mengikut hadis-hadis palsu karpal sigh yang disahkan oleh Tok Sheikh Anwar Al Karut.

Kisah bermula apabila seorang adun BN yang melompat ke dalam perikatan rapuh (PR) kerana di pancing oleh tok sheikh anwar al karut. tak dipastikan apa yang telah dijanjikan sehingga seorang adun umno yang sebelum ini bagitu setia dgn perjuangan parti telah sanggup mengikut bekas ketuanya ini dahulu (ada la tu agaknye, sape tak kenal anwar yang banyak berjanji dan banyak juga berbohong nya ini). tapi mase tu lompatan YB nasa ini di sahkan Halal oleh pak nuar, tindakan yang tepat dan bijak kate pak nuar. selang 2,3 hari kemudian kerajaan PR di Perak bergolak lagi, konon-kononya 2 orang adun PKR yang dalam siasatan rasuah sex di sembunyi oleh BN. tah mane nyer perisik yang dapat maklumat tah. maybe team Mossad dari Israel kot yang bagi maklumat, al maklumlah ketua umum PKR ni, Sheikh Anwar Al karut ni best friend dgn tokeh-tokeh zionis kat sane, tah tah best couple kot. asyik nak main belakang je.

tup tup kluar sidang akhbar dari 2 adun ni yang dieorg dah serik kene tipu dgn kepimpinan tertinggi parti. so dieorg decide nak blah dan jadi adun bebas, dan menyatakan sokongan kepada BN untuk membentuk kerajaan dan melantik MB baru. maka kelam kabut lah pak nuar ni dgn di bantu oleh MB 3 suku Nizar ni, sebab dieorg dah tau yang kerajaan PR kat perak ni akan jatuh sebab tak cukup majoriti dalam dewan. dan jugak sebab takut sekiranya di buat sidang tergempat dun negeri akan ada undi tidak percaya kepada MB dan seterusnya membolehkan si MB itu terpaksa letak jawatan bersam-sama barisan exconya. maka dengan akal 3 suku nizar cuba untuk membubarkan dun negeri tanpa di maklumkan kepada Baginda Sultan Azlan. Konon-konon kalau pilihan raye semula dun negeri konfident boleh menang la lagi. maka berhambatlah nizar ni ke istana kinta untuk mengahadap Sultan Perak untuk di maklumkan krisis kerajaan negeri yg nak jatuh ni.

Tetibe ditambah pulak seorang lagi adun DAP yang jugak tak puas hati dgn PR dan DAP negeri. pun nak quit jadi adun bebas gak. amik pendirian same dgn 2 org adun PKR yang dah nak blah ni tadi. maka melompatlah pulak badut ketiga si karpal sign. Sebab pada kedudukan terkini, bilangan kerusi di dalam dewan dah hampir sama, BN 28, PR 28, dan bebas 3. tapi yang 3 org bebas ni nak buat kerajaan dgn BN. so dah jadi 31 - 28. Maka segala hulubalang, perwira-perwira, jaguh-jaguh dan juga gundik-gundik dari PR ni yang datang berduyun-duyun ke negeri perak ini untuk menyelamatkan kerajaan dieorg yang dah nak lingkup ni.

berhimpunlah mereka di kediaman MB untuk berbincang tentang strategi-strategi yang boleh di buat untuk menyelamatkan keadaan. Pada masa yang sama, pengerusi badan perhubungan UMNO perak yang baru, DS Najib dah buat press conf. di putrajaya dgn dihadiri oleh 3 org adun bebas ni tadi untuk buat pengumuman yang BN dah sedia untuk amek balik kerajaan negeri perak. Maka melompat-lompatlah sidang PR di kediaman menteri besar perak. berbagai-bagai hujah dan fatwa di keluarkan berkenaan lompat-melompat yang dah jadi tak sah ni pulak. Kalau dulu, 16 sept nyer hal, semua halal. eh silap, 24 sept plak. eh silap lagi, lepas hari raye haji pulak, eh tak jadi jugak. eh, satu negeri plak dah hilang. bodoh bergema-gema mereka ni.

pilihan pertama skrang adalah untuk membubarkan dun dan pilihan raye semue. so, di utuskan lah nizar untuk menghadap balik Sultan untuk memohon pembubaran dun, keluar je dari Istana maka dengan nada meraih simpatinya, beliau berucap akan menerima apa sahaja keputusan Sultan sebagai pemerintah yang adil. bagus-bagus tahniah !!. Sebelum tu jugak Najib dah meminta perkenan Tuanku untuk membentuk kerajaan Baru dan menamakan Adun Pangkor sbg MB yang baru. Tuanku menitahkan, bahawa kerajaan Baru akan di bentuk dan MB dan exco-exco dr PR perlu letak jawatan, klu tak kerusi MB dan exco negeri dikira talah kosong di atas perintah Sultan yang memerintah.

maka melompat-lompatlah lagi beruk-beruk di kediaman MB yang tak boleh menerima keputusan Tuanku, walhal sebemlum ni cakap akan terima apa sahaja. memang kalau dah dasar penipu dan berbelit selagi tak dapat apa yang dia nak, semua tak sah. terus si nizar memohon derhaka (yang tak penah di buat di orang, tak siuman dah kot) kerana mengikut hadis-hadis dari karpal sign untuk memecat MB bukan di bawah bidang kuasa sultan. MB hanya boleh meletakkan jawatan sekiranya ada undi tidak percaya dalam sidang dewan negeri. yang bangangnye, sape yang nak bubarkan dun awal-awal sbb tak nk ada undi tak percaya kepada MB. Di pendekkan cerita, keluarlah fatwa yang kerajaan baru BN di perak tak sah dan haram. kerajaan PR yang lama (10 bulan je kot) masih sah sbg kerajaan negeri dan nizar masih sah MB dan exco-exconya.

pada masa yang sama, si karpal sigh pun mula cari perhatian dgn buat press conf. mengatakan akan SAMAN Sultan Azlan sbb bertindak di luar kuasa. Peristiwa ini tidak akan dilupkan sampai bila-bila oleh rakyat negeri Perak. Maka tok sheikh anwar al karut ni pun dgn serta merta mempertahankan best frinds/couple die ni dgn mengatakan takde saman, cuma nak minta Tuanku tgk balik perlembagaan undang-undang tubuh kerajaan negeri. Si nizar lak, tercengang-cengang sbb tak tau apa dah jadi. inilah yang terjadi apabila suka sgt berkawan dgn beruk, maka jadilah seperti Anwar Ibrahim, dan jika berkawan dgn babi maka jadilah seperti karpal sigh.

Pada hari jumaat itu juga selepas solat jumaat di masjid ubudiah di kuala kangsar (hometown teman), berkumpulah geng-geng nizar yang nak menghalang majlis lantikan MB Zambry yang baru. keadaan kecoh sbb kumpulan yang bergerak ke istana ni menghalang laluan sampai kereta raja muda juga di lempar batu dan ada yang berbaring di tgh2 jalan. itulah sebabnya klu dah hilang akal, mabuk kuasa dan berkawan dgn karpal sigh dan anwar. pasukan FRU dah bersedia dan di lepasan gas pemedih mata dan senapang air untuk meleraikan demo ini. bertempiaran larilah mereka balik ke masjid. mmg klu dah dasar baling batu sembunyi tangan, maka di gunakanlah masjid sbg bahan cerita dan provokasi untuk meraih simpati kononnya zalim sgt FRU ni smpi masjid pn kene serang. berbagai-bagai artikel lah yang kluar di dalam harakah daily yang memuja peserta-peserta demo ini dan memburuk-burukan keadaan yang berlaku.

Selesai majlis akad sumpah di Istana Chandan maka sahlah MB Zambry sbg MB perak yang baru. berlari-lari terguling-gulinglah konco-konco nizar kembali ke kediaman MB di ipoh untuk mempertahankan kawasan jajahan terakhir mereka untuk di jadikan harta rampasan terakhir selepas semua yang telah di gadaikan sebelum ini. takpe, biarlah dieorg duk dalam tu puas-puas. nanti2 dah boring kluarla tu.

kes tak tamat lagi. baru-baru ni si nizar dah buat projek haram kt kediaman MB perak. boleh siap buat mesyuarat khas exco lagi, psl petadbiran negeri. di ulaskan kemudian. si karpal plak di beritakan akan menyaman sultan pada hari selasa 10 feb ni di Mahkamah Tinggi Ipoh. kita tunggu..

2 comments:

  1. malu teman dengo rakyat perak jd gini..haish..

    ReplyDelete
  2. huhuhu...update yang ditunggu-tunggu... padanlah muka PR..

    ReplyDelete