Friday, February 6, 2009

My Syrian Journal - Hari Ketiga - Damascus

26 Oktober 2008 (Ahad)

Kesayupan azan berkumandang di masjid, membuatkan saya tersedar dari tidur dan jarum jam menunjukkan tepat 5.00 pagi, segera membersihkan diri dan mengerjakan solat subuh. Kami menikmakti hidangan makan dan minum pagi yang dihantar oleh ahli PPMS ke rumah kediaman lelaki dan perempuan. Kami bersiap-siap dengan berpakaian formal untuk menghadiri dua sesi dialog di Universiti Damascus dan Kedutaan Malaysia. Kami menaiki bas jam 8.30 pagi menuju ke Universiti Damascus, kelihatan lalu lintas begitu sesak tetapi lancar. Cuaca pada pagi ini cerah dan berangin.

Kami tiba di perkarangan Universiti Damascus jam 8.45pagi dan menghadapi masalah kerana tidak dibenarkan masuk. Kedatangan kami juga tidak disambut oleh wakil universiti atau pensyarah dari Faculti Sejarah & Arkeologi. Selepas menerangkan tujuan kedatangan kami dan menunjukkan surat pengesahan dari faculti akhirnya pengawal universiti membenarkan kami masuk tetapi malangnya faculti yang dicari terletak diluar kampus utama dan mengambil 15 minit untuk ke sana. Kelihatan ahli delegasi gusar mencari jalan penyelesaian.

Akhirnya mengambil keputusan membahagikan ahli delegasi kepada dua kumpulan dimana satu kumpulan menuju ke Jabatan Pelajar yang terletak di kampus utama, manakala satu kumpulan lagi menuju ke Faculti Sejarah & Arkeologi. Kami berpecah mengikut kumpulan dan menaiki teksi ke faculty yang dijanjikan. Setibanya di sana jam 10.30pagi, kami terpaksa menunggu hampir satu jam kerana pensyarah yang akan ditemui sedang mesyuarat. Sementara menunggu, kami berbincang dan bersedia untuk menanyakan soalan yang berkaitan sejarah penglibatan sahabat-sahabat nabi dalam penyembaran dakwah Islamiah kepada masyarakat serta cabaran-cabaran yang dihadapi oleh mereka.

Tepat jam 11.55 pagi, akhirnya dapat bertemu juga dekan Faculti Sejarah & Arkeologi. Kami dibawa ke pejabatnya dan beliau sangat bergembira dan menanti kedatangan delegasi ke universiti ini. Perbincangan disertai 6 orang pensyarah dari pelbagai skop minor dalam sejarah & arkeologi. Perbualan dalam Bahasa Arab dan terpaksa meminta Saudara Osama menterjemahkan semula kepada Bahasa Inggeris. Sesi temubual berakhir dengan sesi bergambar bersama Ketua Unit dan pensyarah-pensyarah faculti serta ucapan terima kasih.

Selesai perbincangan, segera bergegas menuju ke Kedutaan Malaysia kerana telah berjanji bertemu wakil disana jam 1.00 petang. Kami tiba awal, dan menanti delegasi yang lain dibilik menunggu. Kelihatan ada delegasi yang bergambar, membaca risalah dan menunaikan solat zuhur di banguanan kedutaan. Suasana di luar bangunan lengang kerana jalan masuk ke bangunan ini terletak jauh dari jalan besar. Bangunan kedutaan dari negara jiran juga terdapat di kawasan ini.

Sesi dialog bermula 1.35petang diadakan di bilik mesyuarat dan pembuka kata dari Duta Malaysia di Syria, TYT Ibrahim Abdullah telah menyemarakkan lagi suasana majlis pada ketika itu. Dalam ucapan beliau menerangkan serba sedikit sistem pentadbiran kerajaan Syria. Seterusnya Encik Zamzuri wakil pengawai pengiring dari Universiti Multimedia (MMU), memperkenalkan diri dan peranan beliau di MMU diikuti delegasi yang lain. Selain itu ketua delegasi juga menerangkan tujuan kedatangan delegasi ke Syria dan memilih negara ini sebagai tempat kajian untuk IntEx 2008. Majlis dilanjutkan dengan sesi soal jawab untuk ditanyakan kepada duta.

Jamuan ringan disediakan dan kami menikmatinya sambil berbual-bual serta bertukar pendapat bersama duta. Dihujung majlis, delegasi dengan penuh bersemangat menyanyikan lagu rasmi MMU, ‘Permata Dunia’ dan lagu kebangsaan, ‘Negaraku’. Tidak lengkap jika rombongan ke kedutaan tiada sesi bergambar. Disamping itu, kami juga tidak melepaskan peluang bergambar bersama duta Malaysia di hadapan pejabat beliau.

Pada jam 3.45petang, kami berkumpul dan bergerak menuju ke Makam Sheikh Al-Mahyuddin. Kelihatan hujan renyai-renyai dan berangin. Kami tiba di perkarangan makam setengah kemudian. Struktur bangunan yang cantik dan halur ukiran yang halus membuatkan kami terpegun. Penerangan sejarah penglibatan Sheikh Al Mahyuddin disampaikan oleh Ustaz Hakimi. Selesai mengumpul maklumat di snini, kami beredar dan berkumpul semula di hadapan van.

Destinasi seterusnya adalah Jabal Qassiyum yang terletak di atas bukit juga mengadap bandar Damascus. Dari pemandangan atas kelihatan Damascus sebuah bandar yang sangat padat walaupun struktur bangunan tidak teratur. Terdapat juga rumah blok batu dan restoran dibina di atas bukit ini. Kami mengambil gambar sebagai kenangan dan kelihatan lampu berwarna-warni menghiasi bandar Damascus apabila menjelang waktu malam. Kedengaran azan maghrib berkumandang di seluruh bandar seperti bersahut-sahutan. Hujan tidak lagi turun tetapi cuaca semakin sejuk.

Kami beredar meninggalkan Jabal Qassiyum dan pulang ke rumah kediaman. Jam 7.30 malam kami tiba di rumah kediaman. Kami menikmati hidangan makan malam yang telah siap dihantar ke rumah kediaman. Kemudianya merehatkan diri selepas seharian bergerak dan mencari maklumat. Sesi post-mortem tetap diadakan jam 9.00malam di rumah PPMS. Semasa perbincangan, delegasi diingatkan semula laporan yang perlu disiapkan. Selain itu terdapat sedikit perubahan masa pada jadual perjalanan keesokkan hari. Perbincangan ditangguhkan dan delegasi pulang ke rumah kediaman.

No comments:

Post a Comment