Friday, February 6, 2009

My Syrian Journal - Hari Keenam

Hari keenam : Hama/Halab

29 Oktober 2008 (Rabu)

Hari yang cerah dan sejuk membuatkan semua delegasi kelihatan ceria dan riang untuk memulakan pengembaraan dalam mengkaji perjuangan dan cabaran tokoh-tokoh Islam yang disanjungi. Jam 8.45 pagi kami menaiki bas dan melawat kincir air yang terletak di tengah-tengah bandar Hama. Kincir air ini telah dibina untuk dibekalkan kepada penduduk diseluruh Bndar Hama. Walaubagaimana pun kincir air tersebut hanya digunakan untuk tanaman dan ternakan. Kawasan disana amat menyenangkan, tidak ramai orang kerana keadaan masih lagi pagi. selesai mengamati suasana disekeliling, kami meneruskan perjalanan ke Muzium Hama yang terletak berhampiran dengan kincir air.

Muzium Tradisional Hama telah dibina sejak zaman Raja Asad Basha, merupakan seorang bangsawan juga Perdana Menteri pada ketika itu. Muzium ini mempunyai seni ukiran yang halus dan cantik yang boleh dilihat pada permukaan pintu, siling dan dinding. Bangunan ini dibina dua tingkat dan mempunyai ruangan yang luas. Terdapat pakaian dan barangan harian yang dipamerkan di muzium ini. Sejurusnya kami beredar tepat 10.45pagi dan menuju ke bandar Halab atau Aleppo.

Sepanjang perjalanan dapat dilihat syarikat kereta nasional, Proton ada dibumi anbiya ini. Keadaan jalan raya yang tenang, melancarkan perjalanan kami ke Halab. Di dalam bas, kami menonton sambungan seri drama Prison Break. Setiba di bandar keadaan disini lebih moden dan teratur. Kami terus mendaftar masuk ke hotel tetapi mengalami masalah penginapan yang ditempah telah diberikan kepada orang lain oleh pihak hotel. Oleh itu, delegasi terpaksa berpecah kepada dua hotel. Keadaan ketika ini tegang dan kelam kabut. Selepas menguruskan diri dan menunaikan solat kami diminta berkumpul semula jam 4.15petang di bawah hotel.

Kami menuju ke Jamek Qabir dan Makam Nabi Zakaria yang terletak berhampiran dengan Souq Hamidi. Jamek tersebut mempunyai seni bina yang unik dan cantik selain mempunyai makam Nabi Zakaria di dalam perkarangan jamek tersebut. Nabi Zakaria seorang hamba Allah yang sabar juga mempunyai seorang anak bernama Yahya. Cabaran beliau adalah dihalau oleh pemerintah ketika itu kerana menyebarkan dakwah. Ramai pengunjung mengunjungi jamek ini serta ada menunaikan solat. Selepas mendapatkan maklumat daripada Ustaz Azrul dan Ustaz Hakimi, serta meninjau keadaan sekeliling, kami menuju ke Souq Hamidi yang berhampiran. Kelihatan pasar tersebut ramai orang dan meriah dengan diterangi cahya lampu yang berwarna-warni.

Selesai berjalan dan membeli belah di Souq Hamidi, kami berkumpul dan menaiki bas jam 8.00 malam menuju ke hotel penginapan. Kami menikmati makam malam di hotel. Aktiviti seterusnya disambung dengan post-mortem yang diadakan di lobi hotel turut dihadiri oleh Encik Abdullah. Mesyuarat membincangkan isu berkaitan perjalanan, maklumat kajian dan keadaan kewangan terkini. Selain itu, rombakkan kerja turut diadakan bagi memastikan semua kerja-kerja pengumpulan maklumat lengkap dan tepat. Di akhir perbincangan, kami disajikan hidangan ringan teh panas oleh pihak hotel. Seterusnya delegasi beredar ke bilik masing-masing dan merehatkan diri.