Friday, February 6, 2009

My Syrian Journal - Hari Kelima

Hari kelima : Palmyra/Homs

28 Oktober 2008 (Selasa)

Malam yang panjang membuatkan tidur kami lena dan selesa. Kami membersihkan diri dan menunaikan solat subuh. Jam 6.30 pagi kami berkumpul di kafe untuk menikmati sarapan pagi. Suasana di kafe dihiasi dengan hamparan dan alas meja yang dianyam menggunakan tangan. Hasil kraftangan ini adalah buatan tempatan. Cuaca pada pagi itu sejuk dan berangin. Seterusnya kami bergerak menuju ke tapak kesan-kesan peninggalan istana yang berusia lebih kurang 10 000 tahun. Perjalanan dari hotel ke tapak tersebut mengambil masa 15 minit.

Kami meninjau keadaan sekeliling dan ada delegasi bergambar sambil menunggang unta. Kami mengumpulkan maklumat dan menemubual seorang rakyat tempatan iaitu Encik Firah’ Soleh. Destinasi seterusnya melawat muzium di Palmyra. Keadaan di muzium lengang kerana masih awal jam 9.45pagi. Kami mengelilingi dan meneliti setiap barangan artifak yang di pameran di ruang legar muzium. Muzium ini dibina dua tingkat, di bahagian bawah terdapat barangan seperti tembikar lama, duit syiling, batu permata dan sebagainya. Di aras atas muzium menempatkan 4 mumia yang telah diawet dan disimpan dalam bilik khas yang berkaca. Mumia-mumia tersebut terdiri daripada seorang lelaki tua, wanita, lelaki dewasa dan gadis. Selain itu di aras yang sama turut mempamerkan pakaian lama yang digunakan oleh raja-raja dan permaisuri.

Selepas meninjau, delegasi bergambar di hadapan muzium. Kemudian kami bergerak ke penjara yang turut dibina pada zaman Parsi dan masih digunakan hingga hari ini serta penjara yang terbesar di Syria. Walaubagaimanapun kami hanya melalui dihadapan pintu masuk penjara kerana sebab-sebab keselamatan. Perjalanan diteruskan menuju ke Qala’ah atau kubu pertahanan yang terletak di atas bukit dan dapat melihat pemandangan sekitar bandar Palmyra. Cuaca ketika itu panas dan berangin kuat. Selepas menikmati alam sekeliling bandar Palmyra, kami bergerak ke restoran berdekatan untuk makan tengahari dan masa menunjukkan tepat 12.30 petang.

Selesai menikmati makan tengahari, bas bergerak menuju ke bandar Homs hanya mengambil masa 2 jam perjalanan. Setibanya di sana, kami menunaikan solat dan melawat makam sahabat nabi, Khalid Al-Walid di masjid Khalid Al-Walid. Ketika ini, ada sebahagian ruang di masjid ini sedang dibaikpulih. Keseluruhanya masjid ini dijaga drngan sempurna. Penerangan sumbangan dan perjungan beliau disampaikan oleh ustaz Azrul dan Ustaz Hakimi.

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Hama dan sampai di bandar Hama 2 jam kemudian. Kelihatan sebuah bandar yang tersusun dan berkembang maju. Dimaklumkan bahawa bandar ini merupakan sebuah bandar yang aman dan tenang. Setibanya di sana, kami menuju ke hotel penginapan untuk mempersiapkan diri dan berkumpul semula jam 7.30 malam di lobi untuk makan malam. Kami menikmati hidangan makan malam di sebuah restoran mewah yang dihiasi reka bentuk unik dan moden. Selain menikmati makanan, kami diperdengarkan alunan muzik yang mengasyikkan dan menyenangkan.

Akhirnya kami pulang ke hotel penginapan jam 10.15 malam dan terus diadakan post mortem untuk mempastikan setiap degelesai mendapat maklumat yang secukupnya. Pengumuman perubahan jadual masa juga dimaklumkan. Bersurai majlis, delegasi pulang ke bilik masing-masing dan dapat merehatkan diri dengan nyenyak.