Friday, February 6, 2009

My Syrian Journal - Hari Kelapan

Hari kelapan : Lazakiah/ Damascus

31 Oktober 2008 (Jumaat)

Cuaca yang baik dan cerah, menceriakan lagi suasana pagi yang tenang. Sebelum memulakan perjalanan, kami bersarapan di kafe, di bawah hotel penginapan kami. Tepat jam 9.00 pagi, bas tiba dan biro teknikal memasukkan beg ke dalam bas. Kami bersiap sedia untuk bergerak menuju ke Qala’ah Salohuddin yang mengambil masa kira-kira 4 jam perjalanan. Sedang kami menyusur keluar dari bandar Lazakiah, terbentang luas Lautan Mediterranean yang indah lagi permai.

Dalam perjalanan ke Qala’ah Salohuddin, kami diberi penerangan serba sedikit mengenai tempat itu. Ia terletak di atas bukit sama seperti Genting Higland di Malaysia, jalan yang berliku dan sempit. Keadaan di luar sejuk dan berangin. Bas yang kami naiki berhenti dan kami menyangkakan sudah tiba di Qala’ah Salohuddin, malangnya pemandu bas telah membawa tempat yang salah dan menyambung semula perjalanan.

Jam menunjukkan 12.00 tengahari, kami sekali lagi tersesat, dan tempat yang kami singgah adalah Christian Krak Des. Kami turun dan meninjau keadaan sekitar, sambil menikmati pemandangan sekeliling. Tempat ini merupakan sebuah kubu pertahanan untuk penganut kristian. Mengikut jadual perjalanan, tempat ini turut kami lawati. Selesai mengambil maklumat dan keterangan dari penduduk setempat, kami meneruskan perjalanan ke Qala’ah Salohuddin jam 12.20 tengahari.

Semasa perjalanan, delegasi singgah menunaikan solat di Masjid Al-Huda dan menyambung kembali perjalanan. Akhirnya kami sampai juga di perhentian berhampiran Qala’ah Salohuddin dan terpaksa menukar kenderaan untuk naik ke qala’ah. Kami menyewa 2 buah van untuk membawa kami ke atas bukit. Kelihatan jalan yang berliku dan sempit. Qala’ah ini mempunyai keistimewaan dari segi senibina yang cantik, unik dan strategik. Di tengah-tengah laluan jalannya terdapat tiang batu yang sangat besar.

Selesai meninjau ke setiap ruangan kubu ini, kami sempat bergambar berlatar belakang pemandangan cantik sekita kubu ini sebagai kenangan. Kami menuruni cerun yang curam dan selamat tiba di tempat letak bas. AJK makanan menyediakan makan tengahari yang dibawa siap untuk delegasi mengisi perut yang kosong. Jam 5.25petang, kami bertolak pulang ke Damascus mengambil masa perjalanan 4 atau 6 jam.

Kelihatan jalan raya lengang dan cuaca beransur gelap kerana sudah masuk waktu maghrib bagi kawasan disekitar. Tepat jam 8.00malam, kami berhenti menunaikan solat dan makan malam di Restoran Madinat Islam berhampiran bandar Hama. Keaadan di luar bas sejuk dan berangin. Delegasi menikmati hidangan yang panas dan menyelerakan. Selesai semua perkara, meneruskan kembali perjalanan ke Damascus dan tiba jam 10.30malam di Hotel Orient Gate. Biro logistic mengagihkan bilik kepada delegasi dan akan menginap selama 2 hari di hotel ini.

Setiap bilik dihuni 3 orang delegasi. Keadaan sekitar lengang, sunyi dan peniaga telah menutup premis perniagaan mereka. Delegasi beransur menuju ke bilik masing-masing dan kemudian dipanggil untuk sesi post-mortem yang diadakan di kafe hotel. Perbincangan ini dihadiri Encik Zamzuri dan Encik Abdullah. Pelbagai isu berkaitan difokuskan dan delegasi cuba mencari jalan penyelesaian. Keadan semakin tegang dan delegasi mengalami kesejukkan kerana kafe terletak di luar bangunan. Encik Zamzuri membantu menyelesaikan permasalahan yang berlaku dan kami bersurai selepas 2 jam berbincang. Delegasi pulang ke bilik dan merehatkan diri.