Friday, February 6, 2009

My Syrian Journal - Hari Ketujuh

Hari Ketujuh : Halab/Lazakiah

30 Oktober 2008 (Khamis)

Jam 7.30 pagi, AJK makanan menyediakan sarapan pagi, sandwich dan menghantarkan ia ke setiap bilik delegasi termasuk pegawai yang berada di hotel yang lain. Ini kerana, sarapan pagi pada hari ini tidak disediakan oleh pihak hotel. Selepas menikmati makan pagi, kami menanti bas di bawah hotel penginapan jam 9.00 pagi. Keaadan lalu lintas bergerak lancar dan cuaca sejuk. Selang beberapa minit bas tiba di hadapan hotel dan bergerak menuju ke Qala’ah Halab. Perjalanan ke Qala’ah mengambil masa setengah jam. Difahamkan qala’ah tersebut merupakan sebuah kubu yang terbesar di dunia dan menjadi tumpuan pelancong dunia.

Setiba di qala’ah, keadaan panas dan berangin. Kami memasuki kubu tersebut dan melewati setiap ruangan yang ada di sini. Kubu ini dibina secara berperingkat. Kami menikmati permandangan bandar Halab yang moden, teratur dan cantik. Tidak ketinggalan kami turut bergambar berlatar belakang seni bina bangunan bersejarah ini sebagai kenangan. Tepat jam 11.20 pagi, kami berkumpul di bas dan bergerak menuju ke Masjid Al-Karimiyah yang terdapat tapak kaki Nabi Muhammad s.a.w.

Perjalanan ke masjid mengambil masa selama setengah bas. Masjid berkenaan terletak di tengah-tengah pusat perniagaan. Keadaan sekeliling sesak dengan urusan niaga dan kenderaan yang melalui di kawasan ini. Setibanya disana terpaksa menunggu di luar kerana masjid tersebut masih kunci dan akhirnya dibuka oleh penjaga masjid. Kami diberi penerangan dan sejarah kewujudan tapak tersebut oleh penjaga masjid. Setelah mendapatkan maklumat kami beredar dan menyambung perjalanan menuju ke Muzium Halab.

Jam tangan menunjukkan tepat 1.10petang dan kami tiba dihadapan Muzium Arkeologi Negara, Halab. Pintu masuk muzium ini telah dihias dengan patung atau replika singa bermata besar yang diperbuat daripada jenis batuan hitam yang dijumpai di Kuil Aramean, Tell hallaf. Di dalam muzium telah menempatkan barangan artifak dan tradisional sejak dari zaman purba yang dijumpai di seluruh daerah Syria. Kelihatan pelajar-pelajar sekolah perempuan turut melawati muzium ini untuk dijadikan sebagai rujukan pembelajaran mereka di sekolah. Pengawai muzium menerangkan sejarah barangan artifak kepada delegasi.

Selesai taklimat kami berkumpul di bas jam 1.55petang dan meneruskan perjalanan ke Qala’ah Samaan. Sementara menunggu Ustaz Azrul, pemandu bas telah membawa delegasi mengelilingi bandar Halab. Keadaan lalu lintas sesak dan kami menyambung perjalanan yang mengambil masa selama 1 jam untuk sampai ke tempat tersebut.

Kami menikmati hidangan makan tengahari diluar Qala’ah Samaan. Suasana sekeliling mendamaikan dan berangin, membuatkan ada delegasi merasa ketenangan. Selesai makan, kami meninjau keadaan sekeliling dan kawasan ini telah dibina pada kurun ke-5, berusia hampir 1518 tahun. Qala’ah ini juga dibina pada tiga (3) zaman yang berbeza iaitu Romani, Bezanti dan Syriani. Kami tidak mengambil masa yang lama ketika berada di kawasan ini kerana terpaksa bergegas ke Lazakiah yang mengambil masa 4 jam dalam perjalanan dan ketika itu jam 3.10petang.

Kami turut singgah menunaikan solat di Masjid Abdullah bin Abbas. Bangunan masjid cantik, unik dan menenangkan membuatkan kami terasan nyaman dan khusyuk ketika mendirikan solat. Bas menyambung perjalanan, di dalam bas ada delegasi tidur, menonton drama seri Prison Break, dan berbual bersama teman disebelah. Keadaan jalan yang berliku dan sempit membuatkan delegasi yang tisur terjaga.

Akhirnya kami selamat tiba di Lazakiah jam 10.30malam dan terus menuju ke Restoran View untuk menikmati makan malam. Restoran ini terletak disisir pantai dan mengadap Laut Mediterranean serta mempunyai pemandangan yang cantik. Kelihatan ramai pengunjung di restoran tersebut dan difahamkan setiap khamis malam ada golongan atasan mengadakan jamuan di restoran itu. Sajian makan malam adalah menu ikan dan delegasi gembira kerana semenjak berada di Syria, kami hanya disajikan menu ayam dan daging sahaja. Kami menikmati hidangan sambil menahan sejuk kerana angin malam dan suhu yang rendah.

Selesai menikmati hidangan, kami berjalan-jalan di sekitar restoran untuk mengambil gambar sebagai kenangan. Selepas sejam berada di restoran, kami menaiki bas dan menuju ke hotel penginapan. Sampai di bilik penginapan, kami merehatkan diri dan bersedia untuk mengambung perjalanan keesokkan hari.