Friday, February 6, 2009

My Syrian Journal - Hari Pertama - Malaysia - Damascus

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya diantara kamu, (bukan yang lebih keturunannya atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).”
~ Surah Al-Hujuraat. Ayat 13.


note: catatan ini adalah tambahan kepada catatan perjalanan rasmi IntEx 08 yang boleh di layari di http://intex08.wordpress.com . Terima Kasih.

Mukhaddimah

Syria, tanah para Ambiya’, pusat permulaan tamadun dunia, dan bumi bersejarah, adalah antara gelaran-gelaran yang diberikan kepada negara ini. Sebetulnya, ia sememangnya tepat dan benar. Sebuah negara yang mempunyai hampir keseluruhan lanskap yang sangat berbeza di antara negara-negara lain di dalam dunia. Dari sebuah padang pasir sehingga ke persisiran laut Mediterranean yang indah, gunung berbatu sehingga ke kawasan perladangan yang subur menghijau, dan dari senibina kota-kota batu berusia ribuan tahun sehingga ke banggunan moden lengkap dengan parabola satelit, Syria sememangnya unik dan menarik. Sebelum saya menulis journal kembara ini, rasenya baik kiranya saya menulis profile negara syria secara ringkas dan komposisinya terlebih dahulu.

Syria adalah sebuah negara dikategorikan “Middle East” dan berada di pinggir timur persisiran Lautan Mediterranean. Ia mempunyai persisiran pantai sepanjang hampir 180km dan bersempadanan dengan negara Turki (utara), Iraq (Timur) Palestine dan Jordan (selatan), Labenon dan Lautan Maditerranean (barat). Keluasan negara ini menjangkau hampir 18500km2 dan mempunyai hampir kira-kira 19,405,000 penduduk (jangkaan rasmi pada 2007). Dari segi topologi geografinya pula, Syria dilutupi oleh tanah rata dan berbatu, gunung-gunung batu dan bukit-bukit padang pasir, jurang-jurang serta kawasan pergunungan yang cantik. Beriklimkan Mediterranean dengan 4 musim. Tanah pertanian yang subur untuk tanaman seperti anggur, delima, dan limau. Mempunyai oasis-oasis yang sesuai untuk penanaman buah zaitun. Purata suhu adalah 32 celcius pada musim panas, dan 10 celcius pada musim sejuk. Matawang yang digunakan adalah syrian pund (syp) ataupun dikenali sebagai Syrian Lira dan menggunakan Bahasa Arab sebagai bahasa rasmi negara.

Catatan kembara penulis bermula dari 23 oktober 2008 iaitu pada hari bertolak daripada MMU sendiri. Program International Expedition ataupun IntEx ini adalah program tahunan persatuan. Setahun sebelum ini, pada 1 November 2007, penulis pernah menjejakkan kaki di bumi Xi’an, wilayah Shangxi, China untuk menjalankan kajian budaya, ekonomi dan sosial masyarakat Islam disana. Namun pada tahun ini ahli delegasi lebih terarah untuk mengumpulkan maklumat berkenaan para ambiya’, sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w, ahli keluarga Rasullullah s.a.w, tokoh-tokoh perang, ilmuan-ilmuan Islam, dan Nabi-nabi Allah s.w.t yang terdapat di bumi Syam ini(nama lama bagi Syria). Setalah hampir 10 bulan bertungkus lumus mencari sumber-sumber kewangan akhirnya pada tarikh 23 oktober seramai 22 orang yang terdiri daripada 14 orang pelajar, 3 orang pegawai universiti, dan baki selebihnya adalah peserta tambahan.


23 Oktober 2008 (Khamis)

Tepat pada pukul 9.10pm, kami semua telah berkumpul di dalam bas MMU yang ditempah khas untuk membawa kami ke airport KLIA, walaupun mengikut jadual asal sepatutnya 8.30pm. Sebelum bertolak, Ustaz Azmi salah seorang peserta delegasi telah membacakan doa musafir dan bas mula meningglkan perkarangan MMU menuju ke KLIA. Pukul 1015pm, kami berhenti di hentian RNR Seremban untuk makan malam dan sebahagian peserta termasuk penulis menunaikan solat Isyak dahulu. Kemudian kami meneruskan perjalanan dan tiba di KLIA pada pukul 11.30pm. Agak leceh juga apabila mengikuti rombongan yang disertai oleh pegawai atasan universiti ini kerana semuanya perlu diuruskan dengan cepat, almaklumlah sebab konon-kononnya segala tindakan kami akan dipantau untuk dinilai. Ikut sahaja mengikut hemat pengalaman kami. Sampai sahaja di KLIA, troly beg terus diambil dan beg-beg peserta terus dipunggah dari dalam bas dan disusun di atas troly untuk di tolak ke “check in gate”. Haji Marwan iaitu travel agent yang menguruskan tiket penerbangan kami telah sedia menunggu di sana dan menyerahkan tiket bertolak kepada kami. Oleh kerana Flight kami dijadualkan berlepas pada pukul 3.30am, jadi check in gate hanya dibuka pada pukul 12.30am. Sementara menunggu check in gate di buka, segala tagging beg dan barang-barang logistik program di periksa terlebih dahulu.


24 Oktober 2008 (Jumaat)

Pukul 12.28am, gate K8 tempat kaunter Kuwait Airlines dibuka dan kami terus mendaftarkan “boarding pass” rombongan. Flight kami bernombor KU 0416 dan akan berlepas di Gate C22 di balai berlepas.


"Di KLIA untuk Check In Flight"

Pukul 1.30am, semua delegasi telah masuk pintu pemeriksaan kastam dan menuju ke “Air Train” untuk ke balai berlepas. Malang pertama menimpa apabila tiba-tiba kami mendapat panggilan daripada Hj. Marwan bahawa beliau terlupa untuk menyerahkan tiket balik kami. Saudara Hasmanto, yang bertanggungjawab untuk menguruskan tiket berlari ke pintu pemeriksaan kastam untuk mengambil tiket tersebut. Nasib baik dibenarkan oleh pegawai kastam yang bertugas. Kalau tidak, alamat tak balik sudah kami apabila tiba di Syria nanti kerana tiket pulang tidak diserahkan.

Di pusat bebas cukai KLIA sebelum masuk ke balai berlepas, kami berhenti untuk makan di Delifance sebentar. Mungkin kerana terpaksa berjaga malam, semua peserta telah merasa lapar. Pukul 2.15, gate C22 dibuka dan semua peserta masuk untuk Boarding dan melalui pemeriksaan keselamatan. Perkara menarik yang berlaku kerana, penulis yang telah dipaksa untuk membawa sebuah tin yang mengandungi biskut raya kepunyaan Dato’ Rabiyah, konon-kononnya untuk di makan di atas kapal terbang nanti. Pada awalnya, panulis merasakan tin ini tidak akan lepas pemeriksaan keselamatan, jadi bolehlah dijadikan alasan untuk ditinggalkan di gate sahaja nanti, tetapi rupanya dibenarkan. Alamak, terpaksa juga dibawa naik ke atas kapal terbang nanti. Adeh.


"Fajar Subuh"


"Diatas Laut"


"Sarapan.. "

Sementara menunggu krew penerbangan Kuwait Airlines memanggil kami masuk ke pesawat, Ustaz Azmi sempat menerangkan bagaimana untuk menunaikan Solat di atas kapal terbang nanti. Ini kerana, kami dijangka akan mendarat di Kuwait pada pukul 6am waktu kuwait. Tetapi subuh di kuwait telah masuk seawal pukul 4.15am, jadi solat subuh perlu di tunaikan di atas kapal terbang.

Info Ringkas – Solat Subuh Di Atas Kapal Terbang
Solat subuh ditentukan apabila terbitnya Fajar Sadiq, iaitu dari munculnya satu garisan cahaya putih yang merata di ufuk. Tetapi sebelum muculnya fajar sadiq, akan mucul Fajar Kazib dalam bentuk cahaya yang menegak. Fajar Kazib (fajar bohong) adalah penanda bahawa waktu subuh akan masuk. Tetapi waktu sebenar untuk menunaikan solat subuh adalah apbila terbitnya Fajar Sadiq kira-kira 5-10 minit selepas fajar kazib. Untuk mengambil wuduk di dalam kapal terbang, ruang di dalam tandas flight adalah terhad dan air juga adalah terhad. Jadi cara yang terbaik adalah dengan bertayamum ataupun cukup dengan membasahkan tapak tangan dan ratakan air di muka, tangan, ubun kepala sama seperti wuduq biasa, tetapi cukup dilakukan dengan hanya sekali sahaja.

Walaupun pada mulanya ia kelihatan sukar kerana penulis tidak pernah melakukannya, tetapi ia sebenarnya lebih mudah dari sangkaan. Untuk maklumat lanjut saya mencadangkan pembaca melihat laman web ini.
http://hafizfirdaus.com/ebook/musafir/bhg21.htm

Tepat pukul 3am, krew penerbangan membenarkan kami masuk ke pesawat. Sejurus sebelum berlepas, captain penerbangan memperkenalkan diri, bernama, Captain Mishaal Al Atabi menerangkan pesawat akan terbang pada ketinggian 34 000 kaki, dan masa perjalanan adalah selama 7 jam 45 minit. Sangan menarik apabila tayangan video di skrin tempat duduk membacakan doa untuk musafir dan kapal terbang pn berlepas.

Nothing much happen di atas flight, sekejap sekejap tgk skrin di tempat duduk, movie yg ada pun tak menarik sangat. So, aktiviti yang paling best adalah “beradu”. Sedikit info ringkas semasa di atas flight:

Setelah hampir 6 jam di atas, waktu menunjukkan hampir pukul 4.45 waktu semasa, di luar sedikit cahaya mula kelihatan, jadi segeralah ke tandas untuk berwuduk. Selesai sahaja solat subuh, flight stewardess menyediakan sarapan. Kapten pesawat mengumumkan bahawa masih terdapat 1 jam 18 minit sebelum flight akan mendarat. Pada ketika ini cahaya matahari telah mula kelihatan, dan pemandangan di bawah masih belum kelihatan. Masih di atas laut mungkin.

Akhirnya, pesawat mendarat di Kuwait International Airport pada pukul 6 pagi waktu Kuwait. Namun persekitaran telah mula cerah tidak seperti pukul 6 pagi di Malaysia. Sementara menunggu transit, ahli delegasi berbincang berkenaan laporan aktiviti dan beberapa perkara lain di hadapan Gate 24, tempat pesawat akan berlepas sebentar lagi. Urusan di Kuwait airport ini tidaklah merumitkan seperti yang pernah di alami di Guangzhou Airport dulu. Di Kuwait ini, penumpang transit hanya perlu check in di kaunter airliness masing-masing dan terus menunggu di boarding gate. Tidak perlu untuk menukar boarding hall atau memunggah beg semula.

Tepat pukul 8.45am, pintu gate dibuka dan kami masuk untuk pemeriksaan kastam, pukul 9.15am pesawat Airbus A320 KU 0551 berlepas menuju ke Damascus. Pada waktu ini baru penulis tersedar bahawa kamera Sony PowerShot S3 IS penulis tertinggal di dalam beg yang diletakkan di atas kabin, jadi tiada sebarang gambar yang di rakam.

Setelah hampir 2 jam, flight akhirnya mendarat di Airport Damascus. Jam menunjukkan hampir pukul 5pm waktu Malaysia dan pukul 11am di Damascus. Dari pukul 3 pagi hingga pukul 5pm, hampir 14 jam perjalanan dari KLIA untuk tiba di Damascus ini. Huhuh, harap-harap semuanya berbaloi. Setelah masuk ke Arrival Hall, kami telah di sambut oleh pegawai kedutaan Malaysia yang telah sedia menunggu. Encik Samir, telah menguruskan segala urusan passport dan segala berjalan lancar. Alhamdulillah. Pada mulanya kami agak risau kerana melalui bacaan dan maklumat yang di terima, kadangkala urusan kemasukan di sini agak melecehkan dan merumitkan. Setelah selesai mengambil beg, wakil Persatuan Pelajar Malaysia Syria (PPMS) telah sedia menunggu di luar airport. Walaupun semua kelihatan keletihan tetapi at least segalanya berjalan lancar tanpa banyak masalah lagi.



"Kuwait Airport"



Destinasi pertama kami di Damascus adalah untuk pergi ke rumah atau pejabat PPMS. Ini kerana rumah sewa yang akan kami tinggal adalah berdekatan dengan pejabat PPMS. Semua ahli delegasi kelihatan sangat teruja kerana pertama kali tiba di sini. Tanggapan pertama adalah, Syria bukanlah negara yang maju dari segi pembangunan dan sosial. Ada banyak sebab, nanti akan di bincangkan kemudian. Oh ya, semasa di dalam perjalanan dari Airport ke pejabat PPMS ini, satu insiden telah berlaku hanya kerana seorang delegasi tersilap menangkap gambar di hadapan sebuah banggunan kerajaan. Pegawai kerajaan, itu berlari mengejar bas yangmembawa kami nak menahannya dipersimpangan jalan. Beliau terus naik ke atas bas dan meminta kamera daripada Hidayah (bukan nama sebenar). Setelah itu, dayah telah dipaksa untuk mengikut mereka turun dan dibawa kehapadan banggunan tersebut. Keadaan menjadi agak kelam kabut kerana semua terpingga-pinga tidak memahami apa yang telah terjadi.

Maklumat daripada wakil PPMS, semua penduduk termasuk pelancong dilarang mengambil gambar dimana-mana bangunan kerajaan di seluruh Syria dikhuatiri salah sorang daripadanya adalah pengebom berani mati. Arahan ini adalah langkah keselamatan. Selain itu, pertengkaran mudah berlaku disini dan sikap tidak ramah yang dipamerkan oleh masyarkat sekeliling. Beberapa ahli delegasi berada diluar bas untuk memantau keadaan. Sementara menunggu keadaan pulih, kami berbual-bual di dalam bas dengan ahli PPMS.

Akhirnya, jam 2.00petang Hidayah dilepaskan dan pegawal tersebut memadamkan gambar-gambar didalam kamera Hidayah. Kejadian seumpama ini perlu dijadikan iktibar kerana ia boleh merumitkan keadaan. Suasana kembali tenang dan kami meneruskan semula perjalanan ke rumah kediaman.

Dalam perjalanan tersebut kelihatan peniaga-peniaga menjual sayur-sayuran dan buah-buahan di tepi jalan. Tidak lama kemudian kami turun dari bas dan mengambil semua bagasi-bagasi untuk menuju ke rumah kediaman. Untuk ke rumah kediaman kami perlu berjalan kerana bas tidak boleh memasuki jalan tersebut. Keadaan sekeliling agak sesak dengan kereta yang lalu lalang serta cara pemanduan yang merbahaya. Walau bagaimana pun keadaan terkawal dan kelihatan kanak-kanak sedang bermain di hadapan rumah pentadbiran PPMS, Mustaid. Kami singgah sebentar di sana. Rumah pentadbiran PPMS dan rumah kediaman kami sangat dekat. Suasana riuh, meriah dan cuaca sejuk sederhana. Di rumah PPMS, kami dijemput menjamu selera yang disediakan sendiri oleh ahli PPMS. Kedatangan kami disana disambut mesra oleh pelajar PPMS.

Selesai menjamu selera, kami duduk berbual-bual sambil bertukar-tukar soalan bersama ahli delegasi dengan ahli PPMS. Kami dinasihati supaya di musim sejuk ini mandi pada hari ke-4 kerana takut terkena penyakit sendi dan lenguh-lenguh badan. Jam di tangan menunjukan 3.20petang kami meneruskan sesi pengenalan sesame sendiri atau taakruf diketuai oleh Datuk Rabiyah. Dalam ucapan beliau menerangkan tujuan program pengembaraan, ucapan terima kasih, manfaat program, nasihat dan sebagainya. Sesi taaruf ditangguhkan sementara, kepada tukaran wang. Setiap delegasi menyerahkan wang Dolar Amerika kepada bendahari IntEx’08, Saudari Siti Hasnur untuk ditukarkan ke mata wang Syria. Difahamkan 100USD bersamaan 4700 SP dan 100SP bersamaan RM 8.

Kemudian kami bersiap sedia menuju ke rumah penginapan yang hanya terletak 2 blok dari rumah PPMS. Keadaan rumah tersebut sederhana dan sesak kerana di rumah wanita terdiri daripada 12 delegasi manakala di rumah lelaki terdiri 10 delegasi. Setiap rumah mempunyai 3 bilik tidur dan 2 bilik mandi. Kami terpaksa berkongsi dalam keadaan yang sesak dan timbul rasa kurang puas hati dikalangan delegasi. Rumah kediaman perempuan dilengkapi dengan dapur, tv dan katil.

Selepas menguruskan diri dan berehat, jam 8.45 malam kami keluar untuk makan malam di rumah pentadbiran PPMS. Suasana malam di Damascus tenang , sejuk dan penduduk lalu lalang di kawasan itu. Selain itu terdapat pengusaha kedai sibuk membersihkan kedai mereka sebelum tutup. Semasa menikmati hidangan makan malam, ahli logistik memberitahu kepada ahli PPMS keadaan yang dihadapi oleh delegasi IntEx’08 ketika berada di rumah penginapan.


"Terkejur Anggur"

Selesai makan malam dan berbincang kami pulang semula ke rumah kediaman. Dalam perjalanan pulang ada delegasi singgah membeli barang di kedai berhampiran. Kebanyakkan barangan di kedai tersebut murah dan pelbagai barangan boleh didapati. Urusetia logistik PPMS telah menghantar tilam, bantal dan air mineral di rumah kediaman perempuan. Perjalanan jauh sepanjang hari membuatkan kami letih dan tidur dengan nyenyak.

No comments:

Post a Comment