Tuesday, February 10, 2009

Lagu Kebesaran Negeri Perak dan kisah di sekolah rendah




LAGU KEBESARAN NEGERI PERAK

Diambil dari: http://sultan.perak.gov.my/bahasa/lagu.htm


Dilanjutkan Allah usianya Sultan
Adil dan murah memerintah watan
Ditaati rakyat kiri dan kanan
Iman yang saleh Allah kurniakan
Allah berkati Perak Darul Ridzuan
Allah selamatkan Negeri dan Sultan




Lagu Kebesaran Negeri Perak diwujudkan dalam pemerintahan Sultan Idris Murshidul'adzam Shah (Marhum Rahmatullah - 1887-1916), semasa Baginda berangkat ke London untuk menghadiri kemahkotaan Permaisuri Victoria pada tahun 1888.

Setibanya rombongan di Raja di London, sebagai persediaan, wakil Permaisuri Victoria telah meminta dari Almarhum Raja Mansor, Juruiring Baginda, nota Lagu Kebesaran Negeri Perak untuk dimainkan semasa Baginda berangkat masuk ke dalam Majlis-majlis Rasmi yang diadakan di Istana Permaisuri kelak.

Pada masa itu Negeri Perak tiada mempunyai Lagu Kebesaran. Mengikut cerita untuk mengelak kesipuan, di atas kebijaksanaan dan dayausaha Almarhum Raja Mansor, telah menyatakan bahawa beliau terlupa membawanya dan sekiranya wakil Permaisuri dapat menyediakan seorang pakar muzik yang boleh membuat nota lagu, Almarhum boleh membunyikannya secara bersiul. Lagu yang disiulkan oleh Almarhum ialah sebuah lagu yang sangat-sangat digemari oleh penduduk-penduduk Negeri Perak pada waktu itu dan semenjak itulah juga lagu yang menjadi kegemaran ramai itu menjadi Lagu Kebesaran Negeri Perak, yang dimainkan secara rasmi buat pertama kalinya di kemahkotaan Permaisuri Victoria di London. Lagu yang dimainkan sebagai Kebesaran Negeri Perak itu ialah lagu Terang Bulan.

"
Saya mula belajar menyanyikan lagu ini semasa mula masuk ke darjah satu pada tahun 1991 di Sekolah Rendah Kebangsaan Tanah Merah, Lubuk Merbau, Kuala Kangsar. Sekolah ini terletak kira-kira 3 kilometer dari rumah. ahaha, macam karangan autobiografi lak. Anyway, sebab saya bersekolah di sini kerana, abah mengajar di sekolah yang sama. Jadi saya dan Abang akan mengikut abah setiap pagi ke sekolah samada menaiki kereta datsun putih lampu bulat (dah takde dah), ataupun dgn motor yamaha c100 pun lampu bulat gak. Kalau kereta abah rosak (tak boleh start engine) waktu pagi, ade 2 choice, samada try tolak kater tu dan start enjin die. Klu tak jalan gak, maka naik motolah jawabnye. menggigil gigil lah kami di waktu pagi untuk ke sekolah. Bersekolah dari darjah 1 sampai darjah 6 di sana. Oh ye. tadika saya juga di kampung yang sama, tadika kecil di atas bukit dengan kengkawan sebaya yang berbagai-bagai ragam.

Mase sekolah rendah, perkara yang paling popular adalah basikal dan juga hero-hero tv macam Flashman, Marksman, Gaban, dan juga Ultraman. Kalau pegi sekolah tak mengaku salah seorang watak hero kene buli lah jawabnye. hahaha. Dalam kelas pun tak ramai, satu kelas purata cuma ade 15 - 20 orang sahaja. Kelas saya klu tak salah cuma 18 orang. Selama 6 tahun sekolah rendah, mamang ramai itu sahajalah rakan sekelas. Best kan.. kalau ada latihan sukan waktu petang, boleh lari pegi beli ais kepal 10sen, atau makan tebu dkt rumah orang kampung. time tu mintak je, orang bagi.
Rasenye sekarang, pengalaman budak budak sekolah sekarang dah tak sama.. time change, environment did change..

p/s: penah jadi pengawas, pakai tie biru. hahaha.. "

3 comments:

  1. tp u ms kecik2 nakal gileee!!!jahat!!warghhh!!

    ReplyDelete
  2. ahaha,, nakal tu biase la.. klu tak, tak jadi baik cam skrang . ehehe ^_^

    ReplyDelete
  3. mesti nak kate dia baik jugak tu~
    a'a.. dia mmg baik
    :P

    ReplyDelete