Monday, April 20, 2009

- My Time at Pulau Tinggi -


Satu hujung minggu yang indah dan paling di ingati sepanjang hidup sebagai MMU student.

Rombongan JKB bertolak seawal pukul 5.30pagi dari kampus MMU Melaka kerana mahu mengelakkan kesesakan jalanraya dan perlu tiba seawal 10 pagi di bandar Mersing. Well, its obvious that all people still sleepy and nothing much to tell except everybody ZzZzZz.. all the way to Mersing.

Tiba di Mersing pada pukul 10.15am, kami terus ke destinasi pertama di Kampung Bahagia. Disambut dengan Silat dan tarian zapin, dan juga the best nasi dagang. Kemudian kami bertolak ke Pantai Air Papan dan juga melihat pusat penetasan penyu.
Walaupun tiada penyu dalam sangkar tu, tapi dapat juga kami menanam sendiri telur penyu.


Kamudian kami tiba di jeti dan mengambil boarding pass dan terus ke Pulau Tinggi pada pukul 4pm. Feri yangkami naiki Blue Water 8 mempunyai 2 tinggkat. Selepas feri bergerak kami dibenarkan keluar dan mengambil gambar di luar. Tiba di Pulau Tinggi hampir2 pukul 6.15pm. Oo yes, its beuty are true as stated in the picture i see it before. Rase cam nak terjun je dari jeti tu sebab dari atas boleh nampak ikan2 berenang di bawah. So, boleh figure how air di sebelah jeti kapal tapi still jernih.

Malam pertama ada majlis perasmian. Noting then speech and montaj. But tomorrow is the big day. Awal2 pagi lagi kami bangun dan buat senam robik dengan penduduk kampung. Oo ye, lupe nak tulis, Kampung ni namanye Tanjung Balang, dihuni seramai hampir 80 orang, iaitu hal=mpir 15 buah keluarga. Dan satu satunya sekolah di sini, Sekolah Rendah Pulau Tinggi hanya mempunyai 18 orang murid dari darjah 1 sampai darjah 6. Ahahaa, interesting right.. dan ketua kampung namanye Tok Mok.

Lepas senam robik kami ke sekolah untuk membuat aktiviti di sana, dan mengajar komputer kepada mereka. Dah namanya MMU, so kenalah ajar komputer kan.

Lots of fun thing we did there, dan yang paling utama, murid2 yang kami jumpe mereka memang bersemangat dan gembira dengan kehadiran kami. Sebelah petang ada bengkel gubahan dan sukaneka bersama penduduk kampung.
And lots of fun that evening.


Sebelum senja, kami sempat ke pantai dan mandi di pantai dihadapan chelet Tok Mok. Dapatlah jugak merasa mandi air laut yang terbaik pernah aku mandi. hahaha, putih kot.


Malam tu ada persembahan kebudayaan, zapin, dan kami menayangkan animasi upin ipin.
Esoknya, awal2 kami telah turun ke laut untuk aktiviti Island Hooping. Ala ala pusing pulau tu dengan menggunakan bot tok mok yg bernama, "Tok Mok Happy". and yes, we all are very happy eith the trip.


Tengah hari kami membuat majlis penutup dan balik ke jeti dan terus ke jeti mersing. sebelum balik singgah di pusat keropok lekor mersing. Belilah 2 botol sos. sos je la. keropok nyer tak. Aku duk hostel nak simpan kat mane nnt..

Finally sampai di MMU around 10pm.

7 comments:

  1. wah!
    mmg nampak best sungguh!
    air laut mesti crystal clear kan kan?

    p/s: got new haricut huh? nice!

    ReplyDelete
  2. beshh.. air die tak berombak pn..

    : new hair cut..?? ahaa, no, dah 2 bulan kot.

    ReplyDelete
  3. tu ar
    nampak calm sgt
    bley la nak pi nanti

    p/s: laa ye ke? jrg nampak kat campus da

    ReplyDelete
  4. ehee.. bukan jarang. mmg tak penah nampak pn. :)

    ReplyDelete
  5. a'a kan
    name je student mmu
    tapi tak pernah terserempak kan
    :P

    ReplyDelete
  6. wahh
    best nye
    nie yg jeles nie..
    rugi nye tak join...
    huhuhuhu

    ReplyDelete