Sunday, May 4, 2008

Mahu Memperjudikan Masa Depan

Melihat gendang-gendang jalanan yang dipalu oleh beribu-ribu seniman yang lantang bersuara berarak ketika beberapa siri demonstarasi di ibu kota beberapa bulan kebelakangan ini mencuit hati penulis untuk sentisa berfikir, benarkah jalan yang dipilh itu. Mereka menggunakan jalan raya, halaman masjid, pakaian maskot yang seragam kuning, serta sepanduk-sepanduk yang menceritakan tuntutan dan tujuan lakonan mereka sebagai pentas untuk meraih berita dan simpati masyarakat. Disambung pula dengan siri yang berikutnya, kali ini menggunakan isu bangsa sebagai permainan dan rakyat-rakyat yang lapar menganga sebagai mangsa. Penulis tidak ingin menafikan tentang kewajiban kita untuk menuntut hak, serta menegakkan kebenaran walau dimana sekali pun, tetapi Islam tetap mengingatkan penganutnya dengan “Niat / Matlamat Tidak Menghalalkan Cara”.

Adakah mereka berfikir dengan mengadakan demonstratasi dan menghantar memorandum kepada Yang Dipertuan Agong, akan menjayakan mereka didalam tuntutan mereka. Allah S.W.T berfirman “Serulah (manusia) kepada jalan tuhanu dengan hikmah dan Pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang kebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk” [Al-Nahl : 125]. Disini kita sebagai hamba-Nya diperintah untuk menjalankan sesuatu urusan itu dengan bijak, berilmu, dan dengan hikmah yang baik serta dengan penuh kesabaran didalam sesuatu tindakan.

Kenyataan balas daripada barisan kepimpinan negara pula tidak mudah melatah, Kerajaan tegas tidak tunduk dan membiarkan perkara ini berlanjutan. Walaupun penulis merasakan beberapa laporan media yang dilapor agak keterlaluan dan “tidak masuk akal” terutama bilangan mereka yang menyertai himpunan itu hanya seramai 4000 orang, serta kononya tiada berlaku kekacauan serius di pentas itu

Walaupun begitu ini tidak bermaksud apa yang berlaku itu betul, antara persoalan yang penulis rasakan wajar di nilai apabila ada para pelakon itu mengatakan pihak berkuasa bertindak zalim dengan menghuraikan meraka menggunakan gas pemedih mata serta pancuran air yang memedihkan. Perkara ini juga disertai dengan mereka yang membawa anak-anak, isteri, orang-orang tua sebagai pelakon tambahan. Zalim, sesuatu yang cukup dasyat sekiranya diperkatakan di zaman moden ini. Namun, adakah tindakan mereka yang membawa pelokan tambahan ini tidak di anggap zalim? Kanak-kanak kecil yang tidak tahu menahu tujuan demonstatrasi itu, wanita-wanita dan orang-orang tua yang lemah itu tidak ubah hanya seperti benteng, dan tembok rapuh semata-mata untuk meraih simpati dan mencari isu.

No comments:

Post a Comment