Sunday, May 18, 2008

kalaulah boleh buat sawah di bukit beruang...

Assalamulaikum w.b.t

"Kalau ada tanah kosong di belakang bukit beruang ni, aku nak buat sawah.." sinis katanya, tetapi kalau difikirkan maksud tersirat agaknya memang terseksa hidup. Ayat ini penulis dapat ketika sedang berjalan di pasar malam taman kerjasama minggu lepas. Dialog antara "kakak" ini dengan seorang penjual apam balik, walaupun bunyi kelakar kerana memang takkan laa tanah di bukit beruang ini boleh dibuat sawah, tetapi cukup menggambarkan betapa sulitnya untuk keluarga-keluarga ini merancang hidup. Walaupun telah diumumkan subsidi beras negara telah ditambah namun kesan jangka panjang tetap terasa.

Rakyat Malaysia dengan keperluan berunsur beras memang umpama darah daging. Tidak kira apa jua keturunan kita, semuanya menbasar dengan nikmat Tuhan ini. Teringat pula kisah hampir 6 tahun lepas ketika Tsunami melanda Acheh. Walaupun beratus ribu yang terkorban, tetapi kisah-kisah keajaiban daripada mereka yang terselamat cukup menginsafkan. Antaranya seorang pemuda Acheh yang berpaut kepada sebatang pokok kelapa dan timbunan sampah untuk terapung dan terus hidup walaupun hampir 2 minggu hanyut di lautan sebelum diselamatkan. Amalannya mudah, "saya amalkan membaca doa Nabi Yunus yang ditelan ikan paus untuk terus hidup walaupun tanpa makanan." Di Malaysia sekiranya ditanya doa makan rasanya dari pelajar tadika pun telah diasuh, Alhamdullillah. Tetapi berapa ramai pula yang menghafal doa untuk tahan lapar ketika tiada makanan..

Sebagai umat Islam, Al-Quran telah memberi peringatan dan pengajaran kepada umat manusia supaya umat Islam tidak mudah panik dan bersedia menghadapi segala kesulitan kehidupan. Surah al-Baqarah dalam ayat 155 mengajak manusia untuk memahami ketentuan Tuhan yang sentiasa menguji keimanan seseoarang atas sesuatu yang menimpa: "Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar."

Berbalik kepada keadaan kita di Malaysia ini. Walaupun kita masih belum mecapai tahap kebuluran, tetapi sikap dan perancangan kita perlu dinilai semula. Penulis merasakan bahawa tabiat pemakanan masyarakat di negara ini amat teruk. Semua perkara yang nampak menyedapkan boleh masuk. Tidak kisah walaupun memudaratkan, ataupun ada halangan dari nasihat doktor. Peluang berkunjung ke negara China pada awal November tahun lepas banyak mengajar penulis tentang kepentingan menjaga dan mengawal pemakanan. Umat Islam disana cukup berhemah didalam menjaga makanan mereka.

Wallahualam bi shawab...

1 comment:

  1. citer la skit pasal umat islam kat sana menjaga makan mereka... blur la bro..

    ReplyDelete