Sunday, May 4, 2008

Di antara Dua Jalan Yang Sama

“Demi sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasullullah itu contoh ikutan kamu yang baik, iaitu bagi mereka yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) di alam akhirat serta mengingati Allah dengan sebanyak-banyaknya.” [Surah Al-Ahzab, 21].

Terlebih dahulu, saya ingin meminta maaf sekiranya penulisan ini lebih bersifat siasah berbanding sebelum ini. Niat bermula untuk berdakwah, akan tetapi melihat senario semasa Negara, tak mungkin penulis terlepas dari isu-isu ini. Akan tetapi penulis merasakan lebih baik dibincangkan isu yang lebih dekat di hati dan kerisauan yang terbuku.

Melihat kepada situasi perjalanan dunia sekrang yang terlalu dinamik atau “sengaja di dinamikkan”, segala-galanya boleh berubah sekalip mata. Sekiranya minggu lepas kita boleh menikmati sepinggan mee atau roti canai dengan harga RM1.50 dan 80sen di gerai mamak, tetapi hari ini mungkin tidak lagi. Mungkin juga semalam kita boleh merancang perjalanan hari ini, tetapi lain pula yang jadi. Qada dan Qadar tuhan tetap adil.


Ketika agama lain masih diubah-ubah oleh penganut mereka untuk “kesesuaian semasa”, Islam masih kekal seperti mana diwahyukan kepada junjungan kita,Nabi Muhammad S.A.W lebih 1340 tahun dahulu. Ajaran ini akan terjamin sehingga hari kiamat. Namun, kenapa banyak tafsiran dan ajaran yang disampaikan masih tidak mampu difahami keseluruhannya dan masih ada juga yang tidak mampu melaksanakan segala ajaran-Nya.


Didalam konteks ini, melihat kepada keadaan generasi pasca merdeka yang akan mewarisi Negara dan melaksanakan ajaran Agama Islam di Negara ini, penulis merasakan situasi yang berlaku sekarang amat membimbangkan. Samada dari mereka yang tidak sedar, atau ada yang sedar, atau dari mereka yang sengaja tidak mahu sedar, atau mungkin juga ada yang memang tak mahu sedar. Maksud penulis disini adalah kesedaran politik yang kadangkala menjadi topik hangat dan sensitif sebelum pilihan raya, semasa pilihan raya, dan penulis rasa selepas pilihan raya. Ada yang hilang kawan, sanak saudara, adik beradik, malah ada yang bercerai berai kerana perbezaan fahaman politik.


Sinis bagai dikata, tetapi hakikatnya di Negara kita sekarang ramai yang berperanan seperti tangan-tangan ghaib cuba menjadi hero dan membawa agenda-agenda tersendiri. Namun begitu, buat masa sekarang penulis ingin mengutarakan pandangan lebih kepada barisan seusia saya sendiri. Persoalan pertama: Apakah dasar perjuangan generasi muda pada masa ini.


Semasa kempen PRU yang lepas, walaupun rata-rata barisan seusia penulis masih “terikat” dengan AUKU atau Act 555, namun dengan perubahan media sekarang ia bukan halangan. Masing-masing ada kemahuan sendiri dan ada agenda-agenda sendiri. Akan tetapi sekiranya di teliti matlamat dan hasrat semua tetap sama. Kami inginkan sebuah Negara yang Hebat, Bersih, Sesuai untuk semua, dan Aman segalanya. Merujuk kepada pernyataan penulis di atas, walaupun Islam ini tidak akan berubah selamanya, tetapi pengikutnya sendiri kadangkala tidak sehaluan dan menunjukkan contoh yang tidak baik. Dakwaan yang kononnya hanya parti yang menggunakan nama Islam dan Adil bagi semua bagi penulis hanya retorik politik semata-mata. Hanya menggunakan nama, tatapi agenda persendirian dan tidak melakukan apa yang sepatutnya hanyalah satu sistem yang dusta. Ramai yang terpedaya dengan slogan-slogan dan ucapan-ucapan yang kadangkala dilihat sebagai hebat. Parti politik hanyalah gerakan ciptaan manusia dan bukanlah penentu atau simbol kepada Islam. Manusia mencipta parti-parti ini dan ianya tidak sama sekali bagi penulis boleh disamakan dengan Islam yang syumul.


Persoalan kedua penulis, kemanakah arah perjuangan selepas ini.? Rata-rata hampir segenap rakyat Malaysia yang di dalam kategori sedar dan separuh sedar terkejut dengan keputusan PRU yang lepas. Walaupun kemenangan mudah di hampir 4 negeri, tetapi mesej itu cukup jelas kepada BN. Alhamdullillah, penulis masih berasa bersyukur, Kelantan masih di naungan Pas, setidak-tidaknya order-order yang melintang masih perlu dan relevan. Pengundi-pengundi muda selepas PRU yang lepas rasa-rasanye mungkin akan banyak belajar selepas ini.


Persoalan ketiga, adakah telah selesai tugas kita selepas PRU ini. Islam mengajar umatnya untuk bertanggungjawab keatas setiap perbuatan yang dilakukan. Niat juga akan membezakan diantara ibadah dan perbuatan. Setiap perbuatan perlu disertakan dengan tanggungjawab. Kerana itu, kadangkala nilai kita tidak sama sekali sesuai dengan nilai-nilai luar yang mengagungkan kebebasan mutlak tanpa disertai dengan tanggungjawab dan implikasi keatas perbuatan kita.


Walaubagaimanapun, segala yang berlaku dengan Qada dan Qadar Tuhan ini perlu diambil dengan hikmah dan penuh kesan positif. Hanya mereka yang benar-benar berfikir dengan penuh rasa rendah diri dan mensyukuri nikmat tuhan-Nya diharap akan dapat memahami maksud tersirat ini. Semoga penulis diantara salah seorang. Apa yang penulis cuba sampaikan kepada semua barisan-barisan seusia ini, walau apapun perbezaan kefahaman kita, dan agenda kita, tetapi apa yang penulis harapkan adalah semoga kita sentiasa dilindungi sehingga tiba masa untuk kita pula mewarisi Negara bertuah ini. Penulis berharap agar kita boleh mewarisinya tanpa apa-apa pertumpahan darah, tanpa apa-apa yang boleh menjejaskan hasrat semua. Hanya jalan yang dipilih pada hari ini akan membawa kita kemana arah untuk hari esok.

No comments:

Post a Comment